Millers - innowacyjna technologia NANODRIVE
JAK TO DZIAŁA?
- Tarcie powoduje straty energii.
- Tarcie powoduje zużywanie się silnika.
- NANODRIVE redukuje tarcie, mimo, że lepkość oleju nie jest niższa.
- Straty energii w wyniku tarcia są mniejsze.
- Zużycie paliwa zostaje zredukowane.
- Silnik zużywa się wolniej.
- Żywotność silnika jest wydłużona.
KOSZTY UTRZYMANIA SĄ WIĘC NIŻSZE.
ENERGY EFFICIENT: OLEJE SILNIKOWE. ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY – KOLEJNA EWOLUCJA.
Nasza technologia niskiego tarcia Nanodrive została po raz pierwszy użyta w olejach serii Motorsport przeznaczonych do użytku w samochodach wyczynowych: rajdowych i wyścigowych. Dzięki niej, zawodnicy mają do dyspozycji wyższą moc i moment obrotowy, co przekłada się na osiągane wyniki.
Teraz, ta sama technologia pozwala nam na stworzenie energooszczędnych olejów silnikowych i przekładniowych do samochodów osobowych.
- technologia Nanodrive redukuje straty wynikające z tarcia w silniku, skrzyni biegów, układzie paliwowym
- niskie tarcie skutkuje obniżeniem zużycia paliwa
- niskie tarcie wydłuża żywotność części ruchomych w silniku, zwłaszcza chwilę po rozruchu
- redukcja kosztów utrzymania pojazdu: niższe zużycie paliwa oraz dłuższa żywotność
Jednym ze sposobów na obniżenie zużycia paliwa przez silnik jest używanie oleju o obniżonej lepkości. W przypadku konwencjonalnych olejów, może się jednak wtedy zdarzyć, że przy roboczej temperaturze oleju, film olejowy będzie zbyt cienki, by zapewnić maksymalną ochronę komponentów silnika. Dzięki technologii Nanodrive, możemy rozwiązać ten problem – osiągamy niższe tarcie, nie obniżając jednocześnie lepkości oleju, tak więc film olejowy jest dokładnie taki, jaki być powinien.Obniża to koszty utrzymania samochodu, gdyż po prostu mniej energii musi zostać użyte, do napędzania pojazdu.
W codziennym użytkowaniu, bardzo często uruchamiamy i wyłączamy silnik. A silnik zużywa się najbardziej w momencie uruchamiania. Oleje Nanodrive zawierają składniki, które tworzą na metalowych częściach silnika powłokę o
obniżonym współczynniku tarcia. Zupełnie inaczej, niż przy stosowaniu konwencjonalnych olejów, powłoka ta pozostaje na powierzchni, nawet wtedy gdy temperatura silnika spada, a silnik jest wyłączony. I jest tam, gdy uruchamiasz go ponownie – tak, aby chronić silnik od samego początku. Poniższy wykres przedstawia, jak współczynnik tarcia oleju EE Longlife Eco 5w30 obniża się wraz ze wzrostem temperatury – to redukuje zużycie paliwa. Po schłodzeniu silnika, zaczyna się drugi test, symulujący ponowne uruchomienie silnika. Współczynnik tarcia jest w tym momencie znacznie niższy niż konwencjonalnego oleju, oraz niższy niż w momencie rozpoczęcia testu. Ta cecha oleju pozwala lepiej chronić silniki, które działają w systemie start/stop.
DLACZEGO NANOTECHNOLOGIA?
W zamkniętych silnikach spalinowych 15 – 20% energii jest traconych poprzez tarcie wewnętrzne. Dzieje się tak z kilku czynników: lepkości oleju, która ogranicza swobodny jego przepływ, ale także strat wynikających z tarcia pomiędzy pierścieniami a cylindrami, tarcia na wale korbowym oraz zaworach. Dla porównania: straty powstałe w wyniku tarcia w układzie napędowym oceniane są na około 10%. Oleje o niższej lepkości, które są coraz częściej stosowane, mają szereg właściwości, jednak dominującą ich cechą jest mniejsza ochrona przed zużyciem, chyba, że zostały opracowane przy użyciu najwyższej jakości dodatków “anti-wear” – czyli chroniących przed zużyciem. Dla przykładu: coraz większa popularność systemów start/stop w samochodach seryjnych powoduje, że oleje silnikowe muszą coraz lepiej chronić panewki.
Cząstki nano, mimo małej objętości mają bardzo duże pole powierzchni. W rezultacie wyższy procent atomów może wchodzić w interakcje z innymi materiałami, co prowadzi do wzrostu reaktywności . Dzięki temu, można zaprojektować cząstki nano o konkretnych właściwościach, które idealnie współpracują z większymi cząstkami w tej samej formulacji. Gdy dochodzi do kontaktu pomiędzy tymi dwoma powierzchniami, znacznie wzrasta temperatura oraz zużycie metalu, często prowadzi to do awarii mechanicznej. Cząstki nano działają jak miliardy łożysk kulowych, które wypełniają przestrzeń pomiędzy ruchomymi częściami metalowymi, przylegając do wszelkich, nawet mikroskopijnych nierówności. Ich właściwości są często porównywane do…. cebuli, gdyż cząstki nano mają zdolność do złuszczania się pod dużym ciśnieniem, zrzucając zewnętrzną warstwę, która z kolei tworzy na powierzchni metalowej warstwę ochronną – tzw. tribofilm. Film ten chroni części metalowe zarówno w warunkach statycznych , jak i dynamicznych, a co za tym idzie – redukuje tarcie i zużywanie się części. Ogólnym efektem jest obniżenie tarcia w warunkach smarowania granicznego.
NANOTECHNOLOGIA W OLEJACH MILLERS OILS EE, A SYSTEMY „START-STOP”
Technologia „start-stop” staje się coraz bardziej pospolita w samochodach. Jest to system, który automatycznie wyłącza silnik, gdy tylko zatrzymasz pojazd (nawet na chwilę). Jeśli samochód jest wyposażony w manualną skrzynię biegów, silnik uruchamia się ponownie w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła. Jeśli jest to samochód z automatyczną skrzynią biegów, silnik ponownie rozpoczyna pracę w momencie naciśnięcia pedału gazu. To bardzo prosta idea – dzięki wyłączaniu silnika wtedy, gdy nie jest potrzebny, oszczędzamy paliwo, oraz zmniejszamy emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Jednak kierowcy często uznają tą technologię jako denerwującą i przeszkadzającą – aż do tego stopnia, że niektórzy z nich decydują się wyłączyć tę funkcję.
Technologia „start-stop” jest bardzo przemyślana, wykorzystuje np. mocniejszy, szybszy w działaniu i bardziej wydajny rozrusznik.
Jest jednak jeden czynnik, który jest nieunikniony – wyższa liczba uruchomień i wyłączeń silnika powoduje jego szybsze zużywanie się, jeśli nie dokona się odpowiednich zmian. W normalnym samochodzie przewiduje się około 50 000 cykli „start-stop” w trakcie całej żywotności pojazdu, podczas samochód z systemem „start-stop” osiągnie ponad 500 000!
Oczywistym jest więc, że tak duży wzrost tej liczby oznacza znacznie większe zużywanie się np. panewek w silniku.
Za każdym razem, gdy silnik jest uruchamiany, przez krótki moment pomiędzy częściami silnika następuje kontakt metal / metal, i wtedy też następuje największe zużycie silnika. W tym momencie jest tam tylko bardzo cienka warstwa oleju zwana „warstwą graniczną środka smarnego”.
Aby zminimalizować zużycie silnika, potrzebne jest niższe tarcie, i olej o lepszych parametrach. Millers Oils opracował gamę olejów Nanodrive Energy Efficient dokładnie w tym celu.
Martyn Mann, dyrektor techniczny Millers Oils, mówi: „Zredukowaliśmy tarcie naszych olejów oraz poprawiliśmy wytrzymałość filmu olejowego i wierzymy, że to jest krok naprzód w kwestii silników „start-stop”.
„Opracowaliśmy formulacje, przetestowaliśmy je na urządzeniu badającym współczynnik tarcia, i dowiedzieliśmy się, że możemy zredukować tarcie ślizgowe pomiędzy typowymi komponentami silnika jak tłoki i tuleje o 50%” – mówi Mann. Wraz z rozwojem tej nowej technologii w środkach smarnych, wszelkie problemy wynikające z nadmiernego zużywania się silników w autach z systemami „start – stop” powinny być rozwiązane.