Najczęstsze błędy podczas wymiany oleju – jak ich unikać?
Najczęstsze błędy podczas wymiany oleju – jak ich unikać?
Wymiana oleju jest kluczowym elementem konserwacji samochodu, ale nawet przy tej prostej czynności można popełnić kilka błędów, które mogą zaszkodzić silnikowi. Oto najczęstsze błędy, które warto unikać:
1. Używanie niewłaściwego oleju
Każdy silnik wymaga oleju o odpowiedniej lepkości i specyfikacji. Wybór oleju niezgodnego z wymaganiami producenta może prowadzić do niewłaściwego smarowania, szybszego zużycia części, a nawet do przegrzania jednostki napędowej. Oleje różnią się między sobą nie tylko lepkością, ale również dodatkami, które chronią silnik w specyficznych warunkach.
- Jak unikać? Sprawdź instrukcję obsługi swojego pojazdu i wybierz olej zgodny z zaleceniami producenta. Skorzystaj z naszej oferty i wybierz olej spełniający wymagania Twojego auta.
2. Nieprawidłowe dokręcanie korka spustowego
Korek spustowy miski olejowej musi być dokręcony z odpowiednią siłą. Zbyt mocne dokręcenie może uszkodzić gwint, a nawet spowodować pęknięcie miski olejowej, co skutkuje wyciekami i kosztownymi naprawami. Z kolei zbyt luźne dokręcenie może prowadzić do wycieków oleju podczas jazdy.
- Jak unikać? Użyj klucza dynamometrycznego i dokręć korek zgodnie z zaleceniami producenta (najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu). Pamiętaj też o wymianie uszczelki korka spustowego, jeśli jest zużyta.
3. Pomijanie wymiany filtra oleju
Filtr oleju ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia, które mogą gromadzić się w oleju, takie jak cząstki metalu, sadza czy osady. Jeśli podczas wymiany oleju zapomnisz wymienić filtr, nowy olej szybko się zanieczyści, co zmniejsza jego efektywność smarowania i ochrony silnika.
- Jak unikać? Zawsze wymieniaj filtr oleju przy każdej wymianie oleju. Filtr to stosunkowo tani element, który znacząco wpływa na jakość smarowania i żywotność silnika. Odpowiednie filtry do swojego auta znajdziesz tutaj
4. Zbyt mocne dokręcenie filtra oleju
Jednym z częściej popełnianych błędów jest dokręcanie filtra oleju zbyt mocno. Filtr oleju jest wyposażony w gumową uszczelkę, która zapewnia szczelność połączenia z blokiem silnika. Zbyt mocne dokręcenie może powodować deformację uszczelki, co prowadzi do wycieków oleju oraz trudności w odkręceniu filtra przy kolejnej wymianie. Ponadto, nadmierne dokręcanie może nawet uszkodzić sam filtr.
- Jak unikać? Zawsze dokręcaj filtr oleju ręcznie, aż filtr dotknie uszczelki, a następnie wykonaj delikatnie dodatkowy obrót o pół obrotu. W ten sposób zapewnisz odpowiednią szczelność bez ryzyka uszkodzeń.
5. Niecałkowite spuszczenie starego oleju
Czasami część starego oleju pozostaje w silniku, zwłaszcza jeśli nie dajesz mu wystarczająco dużo czasu na dokładne spłynięcie. Może to zmniejszyć efektywność nowego oleju, a także prowadzić do nagromadzenia się osadów, które wpływają negatywnie na pracę silnika.
- Jak unikać? Przed wymianą oleju, najlepiej lekko rozgrzać silnik, co pomoże w dokładnym spuszczeniu oleju. Po upuszczeniu oleju poczekaj kilka minut, aż cały stary olej spłynie do miski. Możesz również lekko przechylić auto (jeśli to możliwe), aby przyspieszyć proces.
6. Zbyt rzadkie wymiany oleju
Oleje silnikowe z czasem tracą swoje właściwości smarne, dlatego regularna wymiana jest kluczowa dla zdrowia silnika. Jeśli zaniedbujesz wymiany oleju, zanieczyszczenia i sadza mogą się nagromadzić, co prowadzi do pogorszenia smarowania, przegrzania silnika oraz zwiększenia tarcia wewnątrz jednostki napędowej.
- Jak unikać? Zawsze stosuj się do harmonogramu wymian oleju zalecanego przez producenta pojazdu. W większości przypadków, olej powinien być wymieniany co 10 000 – 15 000 km lub co 12 miesięcy, w zależności od intensywności użytkowania auta.
Podsumowanie
Aby uniknąć problemów związanych z wymianą oleju, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, takich jak wybór odpowiedniego oleju, regularna wymiana filtra, oraz delikatne dokręcanie elementów. Dbanie o te detale zapewni długowieczność Twojego silnika. Sprawdź naszą ofertę olejów i filtrów na Petrostar i zadbaj o swoje auto!