Twoje auto pali za dużo? Sprawdź co może być tego przyczyną i jak temu zaradzić!
Polecane produkty
FORTE PAKIET NAPRAWCZY DIESEL NA ZŁĄ PRACĘ WTRYSKIWACZY
W dzisiejszych czasach i przy obecnych cenach paliwa chcielibyśmy, aby nasze auto paliło jak najmniej. Niestety, czasem jest wręcz przeciwnie i nasze auto zaczyna palić coraz więcej. Przyczyn tego może być wiele, postaramy się je pokrótce opisać.
-
zużyte elementy cierne silnika - jeśli nasz silnik jest już zużyty i powycierany w środku, zużycie paliwa może wzrosnąć. Potrzeba wtedy więcej energii, aby poruszyć elementami silnika i wprawić je w ruch. Wtedy z pomocą przychodzą nam rewitalizanty, jak np. XADO 1 STAGE BOX. Odbudowują one strukturę części, wypełniają mikro rysy i małe ubytki. Przy okazji zabezpieczają one przed wycieraniem, dzięki czemu tarcie jest o wiele mniejsze, więc spada też zużycie paliwa.
-
układ wtryskowy - wpływ na spalanie może mieć zanieczyszczony lub po prostu uszkodzony układ wtryskowy. W tym przypadku możemy spróbować sami wyczyścić wtryski np preparatem TEC2000 DIESEL INJECTOR CLEANER polecamy również FORTE ADVANCED DIESEL FUEL CONDITIONER oraz zestaw FORTE PAKIET NAPRAWCZY DIESEL NA ZŁĄ PRACĘ WTRYSKIWACZY a jeśli to nie pomoże, to powinniśmy odwiedzić warsztat.
- zapchany filtr powietrza - częstą przyczyną wzrostu spalania, jest po prostu zapchany filtr powietrza. Filtr ten zbiera wiele zanieczyszczeń z powietrza, zwłaszcza w warunkach miejskich, więc nic dziwnego, że w końcu się on zapycha. Wtedy dopływ tlenu do cylindrów jest ograniczony, przez co spalanie mieszkanki paliwowo-powietrznej nie może przebiegać prawidłowo. Wymiana filtra to na szczęście jest dość niski koszt(mówimy tutaj o ok 60-80zł), więc warto to robić regularnie. Zanieczyszczony filtr może podnieść nasze spalanie nawet o 1,5l/100km.
- zawór EGR - zawór EGR ma za zadanie ponownie wpuszczać spaliny do cylindrów, aby obniżyć temperaturę w komorze spalania. Sprawny zawór wpuszcza spaliny tylko podczas jazdy z jednostajną prędkością, kiedy nie jest wykorzystywana pełna moc silnika, i wtedy nie jest to odczuwalne przez kierowcę. W przypadku kiedy auto jest na biegu jałowym lub też mamy gaz do dechy, zawór jest zamknięty. Jeśli ta część ulegnie uszkodzeniu, zawór nie będzie otwierał się i zamykał w odpowiednich momentach. Kiedy spaliny dostają się do cylindrów na biegu jałowym, odczuwalna wtedy jest nierówna praca silnika, a w skrajnych sytuacjach silnik może nam nawet zgasnąć. Natomiast podczas jazdy, można odnieść wrażenie że nasze auto wyraźnie straciło moc. W przypadku silników diesla mogą do tego dojść czarne chmury z wydechu. Koszty naprawy lub wymiany zaworu EGR są dosyć niskie w starszych modelach, ale niestety w nowszych autach jest to już droższa sprawa. Nawet nie ze względu na samą cenę części, lecz na jej umiejscowienie, przez co sporo zapłacimy za samą wymianę. Można również spróbować wyczyścić zawór przy użyciu np. TEC2000 INDUCTION CLEANER DO DOLOTU 400ML. Uszkodzony zawór podnosi nasze spalanie o ok 1,5-2l/100km.
- sonda lambda - sonda lambda odpowiada za skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Optymalnie powinno to byś 14,7kg spalonego powietrza, na 1kg spalonego paliwa. Jeśli w mieszance jest zbyt dużo paliwa, to oznacza, że jest ona za bogata, a jeśli zbyt mało, to za uboga. W obu przypadkach odbija się to jednak na mocy silnika i na spalaniu. Dodatkowo silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym. Niesprawna sonda może zwiększyć zużycie paliwa nawet o 50%. Oznacza to, że na stacji paliw zostawiamy o połowę więcej pieniędzy. Wymiana sondy to koszt od ok 200-400 zł, do ok 2000 w przypadku wymiany w ASO. Tak czy inaczej, kalkuluje nam się to o wiele bardziej, niż przepłacanie na stacji.
- zanieczyszczony silnik - po pewnym czasie w naszym silniku zbiera się nagar. Jeśli nie płuczemy regularnie silnika, tego nagaru może być na tyle dużo, że nasze spalanie wzrośnie. Wskazane jest raz na jakiś czas podczas wymiany oleju dolać także płukanki, która oczyści nasz silnik.
My polecamy płukankę ATOMEX TOTAL FLUSH
Można także spróbować wyczyścić silnik, bez wymiany oleju, np za pomocą XADO VERYLUBE ANTICARBON
- katalizator- zapchany katalizator może podnieść spalanie o ok 3-4l/100km, przez to, że utrudnia przepływ spalin.
- opony - zwiększone zużycie możemy mieć też w przypadku zbyt małego ciśnienia w oponach, chociaż tutaj wzrost już będzie tylko o ok 0,2-0,4l/100km. Skoro już przy oponach jesteśmy, to opony same w sobie mogą być odpowiedzialne za większe spalanie. Większa i szersza opona, oznacza większe opory toczenia, czyli też większe spalanie. Ale działa to też w drugą stronę, jeśli założymy oponę mniejszą i węższą, to opory toczenia spadną i spalanie też. Oczywiście nawet takie same rozmiarowo opony, mają różne opory toczenia, dlatego warto je wziąć pod uwagę podczas wyboru ogumienia, jeśli chcemy uzyskać mniejsze zużycie paliwa.
- hamulce - powinno też się kontrolować tan hamulców, ponieważ czasem nawet sami tego nie odczuwamy, ale zacisk może do końca nie odbijać, albo linka ręcznego może nie do końca puszczać. Wtedy klocki stale przylegają do tarczy, co tworzy większy opór. Wtedy oprócz większego spalania, o wiele szybciej zużyją nam się też hamulce. Na szczęście taka naprawa to ok 100-200zł.
Ok, a co zrobić, jeśli wszystko jest sprawne, a my po prostu chcemy zmniejszyć zużycie paliwa? Przede wszystkim, powinniśmy spojrzeć na swój styl jazdy. Jeśli pędzimy od świateł do świateł z butem w podłodze, to oczywiste, że nasze spalanie nie będzie na poziomie deklarowanym przez producenta. Aby zaoszczędzić na paliwie, powinniśmy stosować tzw. Eco-driving. Nie powinniśmy niepotrzebnie hamować, tylko po to, aby zaraz zwolnić. O wiele lepiej jest jechać ciągle ze stałą prędkością, wtedy zużywamy znacznie mniej paliwa. Jeśli już musimy zwalniać, starajmy się hamować silnikiem. Częstym błędem kierowców jest dojeżdżanie, np. do świateł, na luzie. O wiele oszczędniejsze będzie hamowanie silnikiem, ponieważ wtedy nasze auto wcale nie spala paliwa, a przy okazji my oszczędzimy nasze hamulce.
Ważne przy Eco-drivingu jest również przewidywanie. Warto obserwować parę aut przed nami, dzięki temu będziemy mogli spokojnie wyhamować, zamiast zatrzymywać się gwałtownie. Będziemy mogli też zaważyć np, że auta przed nami nie jadą zbyt szybko i nie będziemy musieli mocno przyśpieszać, tylko po to, aby zwolnić.
Poza Eco-drivingiem, może także spróbować dodatków do paliwa lub oleju. Potrafią one zredukować spalanie nawet o kilka procent. Ze swojej strony polecamy MILLERS OILS PETROL POWER ECO MAX do benzyny oraz FORTE FUEL & EMISSION IMPROVER do diesla.
Dodatki te dodatkowo czyszczą układ paliwowy oraz wtryski.
Jeśli chodzi o dodatki do oleju to polecamy FORTE OIL FORTIFIER
Takie dodatki znacząco zmniejszają tarcie w silniku, dzięki czemu potrzeba mniej energii do pracy, a to przekłada się na zmniejszone zużycie paliwa.