Płyny ADBLUE
(4)
Po wprowadzeniu rygorystycznej normy Euro 6, producenci zaczęli na szeroką skalę instalować w dieslach wtrysk AdBlue. Wobec tego, AdBlue jest instalowany nie tylko w autach osobowych, lecz również w dostawczych i ciężarowych.
AdBlue jest to wodny roztwór mocznika o nominalnym stężeniu 32,5% gromadzony w osobnym zbiorniku.
- Wbrew pozorom, dodatkowy czynnik nie jest dawkowany do paliwa spalanego w komorach spalania. Płyn ze zbiornika trafia do katalizatora SCR zainstalowanego na drodze układu wydechowego, wobec czego niezwykle istotna jest temperatura, jaką osiągają spaliny w miejscu montażu katalizatora.
- Pod wpływem wysokiej temperatury z mocznika uwalnia się amoniak wchodzący w reakcję z tlenkami azotu. Efektem chemicznego procesu jest zmiana szkodliwych związków w parę wodną i lotny azot. AdBlue dawkowany jest do katalizatora tylko w określonych warunkach temperaturowych.